Lunedì, 12 Novembre 2018

Scuola Infanzia

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Innovative teacher - motivated student: collaborative problem solving

Progetto ERASMUS+   

Innovative teacher - motivated student: collaborative problem solving

Nell'attuale contesto di globalizzazione delle relazioni economiche, politiche e culturali, insieme con l'aumento del ritmo del cambiamento nella base della tecnologia e dei mezzi di produzione, l'educazione è diventata un vettore strategico per lo sviluppo sostenibile ed equo. La società contemporanea UE crea uno scenario culturalmente stimolante nel contesto dell'ambiente educativo. Conseguentmente, vi è la necessità di strategie pedagogiche e la metodologia che sono coerenti con entrambe le realtà locali e il livello europeo.
Esplorare e capire curriculum scolastico attraverso vari strumenti, è ovvio che ci sono approcci nuovi e innovativi a supporto della diffusione delle migliori pratiche in fase di sviluppo. L'indagine PISA 2012, che è stata incentrata sulla matematica insieme con la lettura, la scienza e la risoluzione di problemi così come l'alfabetizzazione finanziaria, dimostra che vi è la necessità di iniziazione che rivoluziona i paradigmi della filosofia dell'educazione tradizionale, basata sui punteggi dei test standardizzati, per quella moderna che si concentra sulla valorizzazione del processo di apprendimento tanto quanto i risultati, il coraggio degli studenti a sbagliare, provare a moltiplicare le idee, ascoltare pareri alternativi e creare nuova conoscenza che è applicabile nella vita reale (come l'opposizione per imparare a superare gli esami). Questo è il motivo per cui è molto importante sviluppare competenze di insegnanti ed educatori, competenze di base e trasversali per usare metodi innovativi, organizzando processi di insegnamento e di apprendimento al fine di raggiungere risultati di apprendimento di alta qualità degli studenti.

Lo sfondo e le competenze dei partner coinvolti in questo progetto, così come la logica del progetto sono stati fattori decisivi per la scelta delle priorità orizzontali più rilevanti. Fuori di prospettive diverse, vale a dire la rilevazione / individuazione / scambio di migliori pratiche, lo sviluppo delle risorse di formazione per sostenere le pratiche degli insegnanti e misure di partecipazione volte a rafforzare i legami tra gli istituti di istruzione diversi e il mondo del lavoro, abbiamo scelto di promuovere il trasferimento di conoscenze e la diversità di approccio. Puntiamo anche ad individuare nuovi approcci pedagogici di cui lo sviluppo del curriculum e di trovare misure motivanti.

 Project Summary

Please provide a short summary of your project. Please recall that this section [or part of it] may be used by the European Commission, Executive Agency or National Agencies in their publications. It will also feed the Erasmus+ dissemination platform. Be concise and clear and mention at least the following elements: context/background of project; objectives of your project; number and profile of participants; description of activities; methodology to be used in carrying out the project; a short description of the results and impact envisaged and finally the potential longer term benefits. In view of further publication on the Erasmus+ dissemination platform, please also be aware that a comprehensive public summary of project results will be requested at report stage(s). Final payment provisions in the contract will be linked to the availability of such summary.

 PISA 2012 report revealed the need of innovative, interactive and engaging teaching approach for 21st century schools in order to reach higher achievement of students. This approach can be transmitted and practically realized in classrooms only by properly trained teacher and educator.

The project aims to develop teachers’ and educators’ competences - especially integrated STEM (science, technology, engineering, mathematics) teaching skills, based on collaborative problem-solving (CPS) - sharing experiences between countries involved in the project (the project will be compatible with PISA 2015 aim to evaluate students’ performance in mathematics, science and financial literacy; performance in problem solving and reading).

Objectives of the project:

–       To develop teachers’ and educators’ integrated teaching skills, based on collaborative problem-solving;

–       To explore new forms of teaching, learning and assessment;

–       To guide teachers and educators, how to motivate children and inspire their passion for discovery and learning;

–       To share experience of good practice on increasing students' interest in STEM and technical creativity; developing students’ skills of logical and critical thinking, CPS, as well as learning to learn, creativity, initiative and entrepreneurial competencies; preparing students for a successful professional career, encouraging their active contribution to the progress of society.

8 countries and 10 partners are involved in the project: Education development centre and Alytaus Putinai gymnasium (Lithuania), OÜ Miksike (Estonia), CREF - Centro de Recursos Educativos e Formação (Portugal), Epimorfotiki Kilkis Single Member llc and 1o Geniko Lykeio Thessalonikis (Greece), Direccion Xeral de Educacion, Fp E Innovacion Educativa (Spain), Congregazione suore Francescane Missionarie del sacro cuore (Italy), Business & Finance College – Sofia (Bulgaria), Center for Education Initiatives (Latvia). The Project Leader – Education Development Centre (Lithuania).

The target group of the project are teachers and educators, who are not afraid of challenges and are seeking quality of teaching and learning and higher learning achievements of students, are open-minded, communicative and collaborative, and are ready to provide meaningful learning experiences for 21st century students.

It is expected that there will be PDP for teachers and educators on CPS skills and its principles developed and tested practically; collections of good practice and DLO on CPS created, thus increasing the variety of available learning resources; instrument for impact evaluation and – ensuring the sustainability of the project - recommendations for stakeholders will be developed. The testing phase of the project (training course, practical testing experience and evaluation seminar) will involve 60 direct and 3000 indirect participants.

Total Duration of the Project – 24 Months.

Created PDP and all supplementing methodical material will be offered to ERASMUS+ Key Action 1 (KA1 — Learning mobility of individuals).

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